Spoorbrug Dordrecht "de Vlinder" 1970 Samenvatting  

Midden 1968 gaf de NS de opdracht aan De Vries Robbé te Gorichem om de brug te maken en bedrijfsklaar te monteren. Het werd een dubbelsporige hefbrug.


Klik op een foto voor de grote versie van de foto


De onderdelen van de brug worden in de fabriek in Gorichem gemaakt.

  

  


Dan worden ze naar buiten gebracht

  

  


Op het fabrieksterrein aan de Merwede werden het val (het beweegbare hefgedeelte) de geleidingen en de delen van het hefportaal
en een speciaal geconstrueerde hulpligger met drie drijvende bokken op bakken geladen.

  


Het werd toen naar Dordrecht gevaren. Nog niet naar de definitieve locatie.
Een brug bouwen vlak bij intensief treinverkeer gaf te veel risico. Ze voeren naar het
industrieterrein Wantij in Dordrecht, waar de rivier de Wantij uitmondt in de Oude Maas.
De spoorbrug bij baanhoek had geen beweegbaar gedeelte. Daarom werd 29 oktober
1969 een deel van de brug weg gehaald en na de passage weer terug gezet.

  

  


In de wintermaanden 1969/1970 werd de hefbrug geheel in elkaar gezet met inbegrip van het bewegingswerk, de ballastkisten etc.,
zodat de brug geheel bedrijfsklaar naar zijn definitieve bestemming kon worden vervoerd.
Zefs het testen van de hefconstructie werd op het Wantij gedaan.

  

  


22 mei 1970 werd voor het transport naar de definitieve plek het val geheven tot 25 meter.
Twee verbouwde duwbakken met de hulpcontructie voeren er onder tijdens eb om 14:00
en later om 17:00 door de vloed kwam de brug op de hulpcontructie te liggen.
Dan werd de constructie naar buiten gevaren.
Het definiteve invaren op de juiste plek startte om 0:00 zondag 24 mei.
Om 7:44 was het hoogwater en moest de constructie op de juiste plek liggen.
Door het eb dat volgde zakte de brug op de gereedstaande poeren van de betonnen pijlers.

  

  




Om 9:00 kon de hulpconstructie eronderuit varen. Om 11:00 werd het treinverkeer hervat.