ladyLein startpagina

Op deze pagina:

Auto getallen uitleg
Zie hiernaast

Auto getallen voorbeelden:
01 Ford T
02 Daf 33 de luxe
03 Horch 853
04 VW golf III
05 Renault Megane
06 Cadillac Eldorado
07 Dodge Charger RT
08 Lotus elan S2
09 Mercedes C klas
10 Aston Martin DB5
11 Porsche 911 Carrera
12 Corvette C5
13 Ferrari California
14 DAF XF105
15 DAF FT XF480
16 Ferrari F2004
17 Formule 1 bolide
18 McLaren 720 S
19 Bugatti Chiron
20 Lotus Evija

Heb ik het nu begrepen?
Zie een paar vragen met antwoorden

Auto getallen: uitleg en voorbeelden

Klik hier voor de tabel met auto voorbeeld getallen hieronder.
Vraag: Hoe kan het dat
de snelle Ferrari California,
561 PK
  en de sterke DAF XF,
510 PK
           PK = PaardeKracht
PS = PferdeStärke
CV = Cheval-Vapeur
HP = HorsePower
PK = PS = CV
HP > PK,PS,CV
1 pk = 736 watt
1 pk = 0,736 kWatt
1 watt = 0,00136 pk
1 kWatt = 1,36 pk
ongeveer dezelfde hoeveelheid PK's (vermogen) hebben?

Als bij engelstalige site staat HP en PS,
neem PS, want dat is evenveel als PK.
Bij kWatt heb je dat probleem niet.
Antwoord: Omdat vermogen = koppel * toerental.
Koppel = Moment = kracht * arm.
De kracht komt van de verbranding en de arm van de kruktap op de krukas.
Kracht: sterkere verbranding door meer cilinder inhoud, door meer compressie, door wel of geen turbo.
Arm: hoe groter de slag, hoe langer de arm.
Toerental: Hoe groter, langer !, de cilinder, hoe langer de weg (de slag) die de cilinder moet afleggen bij heen en weer gaan, hoe langzamer het toerental.

Zoals 2 * 6 = 12 maar ook 6 * 2 = 12,
zo is weinig koppel (zwak) * veel toeren (snel) net zoveel als veel koppel (sterk) * weinig toeren (langzaam).
Met alleen het vermogen weet je dus nog niet alles.
Nu is niets zo simpel als het lijkt. De sommen rekenen met een factor. Maar het gaat om het idee:
De Ferrari heeft   755 Nm koppel * bij 4750 toeren/min * een factor = 561 PK bij 7500 toeren/min.
De Daf XF heeft 2500 Nm koppel * bij 1000 toeren/min * een factor = 510 PK bij 1000 toeren/min.

De factor wordt bepaald door verrekenen bij toerental van minuut naar sec, en 2ℼ de afgelegde weg (cirkel) want vermogen = arbeid = kracht x afgelegde weg (cirkelomtrek van de kruktap). En dan hangt het nog af of je PK of Watt of kWatt uitrekent
P (W) = M (Nm) * n (omw/sek) * (2 * 3.14)
M (Nm) = P (W) / n (omw/sek) / (2 * 3.14)
M (Nm) = P (W) / (n (omw/min) / 60) / (2 * 3.14)
M (Nm) = (P (kW) * 1000) / (n (omw/min) / 60) / (2 * 3.14)
M (Nm) = P (kW) / n (omw/min) * 60000 / 6.28
M (Nm) = P (kW) / n (omw/min) * 9554
factor pk – kW = 1.36
M (Nm) = P (pk) / n (omw/min) * 7030
Het koppel is alle koppels per cilinder bij elkaar opgeteld.
Dus als de cilinders hetzelfde zijn dan is een V16 sterker dan een V8.

Vermogen en koppel staan in een grafiek met toerental. Vermogenskomme en Koppelkromme.
De grafiek is niet aan het eind op zijn hoogst (sterkst), daar waar de meeste toeren zijn, maar meer in het midden.
Eerst is de grafiek laag: weinig vermogen/koppel want daar wordt nog weinig gas gegeven. Weining gas is weinig kracht door verbranding.
Aan het eind is de grafiek weer lager: het toerental is zo hoog dat het gas niet voldoende tijd heeft om de cilinder compleet te vullen.
Dit heet de vullingsgraad.
Het koppel en vermogen hebben dus een bepaald toerental waar ze maximaal zijn: daar waar de cilinder maximaal gevuld is.
Die toerentallen zijn niet hetzelfde vanwege de verschillende manier van meten. Als er nog van alles tussen zit zoals assen e.d. dan wordt het toerental anders.

Boring en slag. De cilinder kan veel inhoud hebben door breed te zijn: diameter = boring, of door lang te zijn: de afstand die de zuiger aflegt = slag.
Hoe korter de slag, hoe minder afstand de cilinder moet afleggen, hoe hoger het toerental kan zijn.

Compressie: Het gas wordt door de cilinder samengeperst. Hoe sterker samengeperst, hoe meer kracht de verbranding oplevert.
Het heet compressie verhouding. Het volume als de zuiger beneden staat : het volume als de zuiger boven staat.
Oftewel: niet samengeperst : wel samengeperst.

Het heet verbranding omdat de snelheid waarmee het gas uitzet als het verbrandt te laag is om explosie genoemd te mogen worden.



Hieronder voorbeelden auto getallen.
Gegevens komen van verschillende sites, dus de getallen zijn meer een idee dan harde waarheden ....

01. terug naar start 02. terug naar start 03. terug naar start 04. terug naar start 05. terug naar start 06. terug naar start 07. terug naar start 08. terug naar start 09. terug naar start 10. terug naar start 11. terug naar start 12. terug naar start 13. terug naar start 14. terug naar start 15. terug naar start 16. terug naar start 17. terug naar start 18. terug naar start 19. terug naar start 20. terug naar start             
            
Ford model T DAF 33 de luxe Horch 853 VW Golf III Renault Megane Cadillac Eldorado Seville
Hardtop Coupe
Dodge Charger RT Lotus Elan S2 Mercedes C klasse
midden klasse
Aston Martin DB5 Porsche 911 Carrera Corvette C5 Ferrari California DAF XF 105 DAF XF 480 Ferrari F2004
Michael Schumacher
Formule 1 auto McLaren 720 S Bugatti Chiron Lotus Evija             
1925 1973 1937 1994 2013 1959 1969 1995 2018 1964 1984 2002 2016 2015 2017 2004 2019 2017 2016 2021             
motor type = benzine motor type = boxer 2 benzine motor type = in lijn 8 motor type = in lijn 4 - AAM motor type = benzine motor type = benzine motor type = V8 benzine motor type = benzine motor type = 200 D diesel motor type = inline 6 benzine motor type = boxer 6 benzine motor type = V8 benzine motor type = V8 benzine motor type = Pakkar MX-13 375 motor type = turbo diesel MX13 motor type = V10 motor type = V8 motor type = W16 motor type = elektrisch             
topsnelheid =  72 km/uur topsnelheid = 113 km/uur topsnelheid = 140 km/uur topsnelheid = 164 km/uur topsnelheid = 190 km/uur topsnelheid = 205 km/uur topsnelheid = 220 km/uur topsnelheid = 220 km/uur topsnelheid = 226 km/uur topsnelheid = 240 km/uur topsnelheid = 245 km/uur topsnelheid = 275 km/uur topsnelheid = 316 km/uur topsnelheid =  90 km/uur begrensd topsnelheid = 360 km/uur topsnelheid = 341 km/uur topsnelheid = 420 km/uur topsnelheid = 320 km/uur             
acceleratie 0->100 = 14,0 sec acceleratie 0->100 =  9,7 sec acceleratie 0->100 = 10,5 sec acceleratie 0->100 =  5,2 sec acceleratie 0->100 =  7,2 sec acceleratie 0->100 =  8,5 sec acceleratie 0->100 =  6,8 sec acceleratie 0->100 =  5,9 sec acceleratie 0->100 =  4,5 sec acceleratie 0->100 =  3,6 sec acceleratie 0->100 =  2,6 sec acceleratie 0->100 =  2,9 sec acceleratie 0->100 =  2,5 sec acceleratie 0->100 = < 3,0 sec             
cilinder inhoud = 2900 cc totaal cilinder inhoud = 746 cc totaal cilinder inhoud = 4.946 cc totaal cilinder inhoud = 1.781 cc totaal cilinder inhoud = 1.197 cc totaal cilinder inhoud = 6.384 cc totaal cilinder inhoud = 6.974 cc totaal cilinder inhoud = 1.588 cc totaal cilinder inhoud = 1.597 cc totaal cilinder inhoud = 3.996 cc totaal cilinder inhoud = 3.164 cc totaal cilinder inhoud = 5.666 cc totaal cilinder inhoud = 3.855 cc totaal cilinder inhoud = 12.900 cc totaal cilinder inhoud = 12.900 cc totaal cilinder inhoud = 3.000 cc totaal cilinder inhoud = 3,994 cc totaal cilinder inhoud = 7.993 cc totaal cilinder inhoud = nvt             
aantal cilinders = 4 aantal cilinders = 2 aantal cilinders = 8 aantal cilinders = 4 aantal cilinders = 4 aantal cilinders = 8 aantal cilinders = 8 aantal cilinders = 4 aantal cilinders = 4 aantal cilinders = 6 aantal cilinders = 6 aantal cilinders = 8 aantal cilinders = 8 aantal cilinders = 6 aantal cilinders = 6 aantal cilinders = 10 aantal cilinders = 8 aantal cilinders = 16 aantal elektro-motoren = 4             
per cilinder = 725 cc per cilinder = 373 cc per cilinder = 618 cc per cilinder = 445 cc per cilinder = 299 cc per cilinder = 798 cc per cilinder = 872 cc per cilinder = 397 cc per cilinder = 399 cc per cilinder = 666 cc per cilinder = 527 cc per cilinder = 708 cc per cilinder = 482 cc per cilinder = 2150 cc per cilinder = 2150 cc per cilinder = 300 cc per cilinder = 499 cc per cilinder = 499 cc locatie = op elk wiel één motor             
vermogen= 20 PK ; 14,7 kWatt vermogen= 32 PK ; 23,5 kWatt vermogen= 106 PK ; 78 kWatt vermogen= 75 PK ; 55,2 kWatt vermogen= 132 PK ; 97 kWatt vermogen= 350 PK ; 257 kWatt vermogen= 431 PK ; 317 kWatt vermogen= 158 PK ; 116 kWatt vermogen= 160 PK ; 118 kWatt vermogen= 286 PK ; 210 kWatt vermogen= 231 PK ; 170 kWatt vermogen= 345 PK ; 253 kWatt vermogen= 561 PK ; 412 kWatt vermogen= 510 PK ; 375 kWatt vermogen= 482 PK ; 355 kWatt vermogen= 950 PK ; 700 kWatt vermogen= 720 PK ; 530 kWatt vermogen= 1500 PK ; 1103 kWatt vermogen= 2000 PK ; 1470 kWatt             
bij toerental = 1800 toeren/min bij toerental = 4200 toeren/min bij toerental = 3200 toeren/min bij toerental = 5000 toeren/min bij toerental = 5500 toeren/min bij toerental = 4700 toeren/min bij toerental = 5000 toeren/min bij toerental = 6000 toeren/min bij toerental = 3200-4800 t/m bij toerental = 5500 toeren/min bij toerental = 5900 toeren/min bij toerental = 5400 toeren/min bij toerental = 7500 toeren/min bij toerental = 1000-1500 t/m bij toerental = 1500 toeren/min bij toerental = 18.300-19.000 t/m bij toerental = 7000 toeren/min bij toerental = 6700 toeren/min 500 PK per motor             
koppel = 57 Nm koppel = 140 Nm koppel = 205 Nm koppel = 590 Nm koppel = 664 Nm koppel = 198 Nm koppel = 360 Nm koppel = 391 Nm koppel = 284 Nm koppel = 483 Nm koppel = 755 Nm koppel = 2.500 Nm koppel = 2.300 Nm koppel = 770 Nm koppel = 1600 Nm koppel = 1700 Nm             
bij toerental = 4200 toeren/min bij toerental = 2500 toeren/min bij toerental = 2000 toeren/min bij toerental = 3400 toeren/min bij toerental = 4000 toeren/min bij toerental = 4200 toeren/min bij toerental = 1600 toeren/min bij toerental = 4000 toeren/min bij toerental = 4800 toeren/min bij toerental = 4200 toeren/min bij toerental = 4750 toeren/min bij toerental = 1000-1500 t/m bij toerental = 1000 toeren/min bij toerental = 5500 toeren/min bij toerental = 2000-6000 t/m             
koppel per 1 cilinder = 28,5 Nm koppel per 1 cilinder = 35 Nm koppel per 1 cilinder = 51,3 Nm koppel per 1 cilinder = 73,8 Nm koppel per 1 cilinder = 83 Nm koppel per 1 cilinder = 49,5 Nm koppel per 1 cilinder = 90 Nm koppel per 1 cilinder = 65,2 Nm koppel per 1 cilinder = 47,3 Nm koppel per 1 cilinder = 60,4 Nm koppel per 1 cilinder = 94,4 Nm koppel per 1 cilinder = 416,7 Nm koppel per 1 cilinder = 383,4 Nm koppel per 1 cilider = 96,3 Nm koppel per 1 cilider = 100 Nm koppel per motor = 425 Nm             
boring * slag = 95,25 * 101,6 mm boring * slag = 85,5 * 65,0 mm boring * slag = 87 * 104 mm boring * slag = 81,0 * 86,4 mm boring * slag = 72,2 * 73,2 mm boring * slag = 102 * 99 mm boring * slag = 108 * 95 mm boring * slag = 80 * 79 mm boring * slag = 96 * 92 mm boring * slag = 95,0 * 74,4 mm boring * slag = 99,0 * 92,0 mm boring * slag = 86,5 * 82,0 mm boring * slag = 130 * 162 mm boring * slag = zoiets als 90 * 45 mm boring * slag = 93,0 * 73,5 mm boring * slag = 86 * 86 mm boring * slag = nvt             
verhouding boring : slag = 1 : 1,07 verhouding boring : slag = 1,32 : 1 verhouding boring : slag = 1 : 1,20 verhouding boring : slag = 1 : 1,07 verhouding boring : slag = 1 : 1,02 verhouding boring : slag = 1,03 : 1 verhouding boring : slag = 1,14 : 1 verhouding boring : slag = 1,01 : 1 verhouding boring : slag = 1,04 : 1 verhouding boring : slag = 1,28 : 1 verhouding boring : slag = 1,08 : 1 verhouding boring : slag = 1,05 : 1 verhouding boring : slag = 1 : 1,25 verhouding boring : slag = 2 : 1 verhouding boring : slag = 2 : 1 verhouding boring : slag = 1,27 : 1 verhouding boring : slag = 1 : 1 verhouding boring : slag = nvt             
compressie verhouding = 5,5 : 1 compressie verhouding = 7,5 : 1 compressie verhouding = 9,0 : 1 compressie verhouding = 10,5 : 1 compressie verhouding = 10,25 : 1 compressie verhouding = 8,2 : 1 compressie verhouding = 8,8 : 1 compressie verhouding = 10,3 : 1 compressie verhouding = 10 : 1 compressie verhouding = 9,5 : 1 compressie verhouding = 17,5 : 1 compressie verhouding = 12 : 1 compressie verhouding = 8,7 : 1             
turbo = nee turbo = nee turbo = nee turbo = nee turbo = ja turbo = nee turbo = nee turbo = nee turbo = turbo intercooler turbo = nee turbo = nee turbo = nee turbo = ja turbo = ja turbo = ja turbo = nee turbo = ja turbo = twin-turbocharged
+ intercooler
turbo = 4x turbo + intercooler turbo = nvt             

Terug naar top

Heb ik het nu begrepen: een paar vragen met antwoorden

Vraag 1
Waarom hobbelt een Ford T maar 72 km/uur en een Daf 113 km/uur als de Ford T een veel grotere cilinder inhoud heeft?
Ford T = 2900 cc totaal en de Daf = 746 cc totaal.
De Ford T heeft 4 cilinders dus 725 cc per cilinder, de Daf heeft 2 cilinders dus 373 cc per cilinder.
De boring en slag van de Ford T = 95,25 * 101,6 mm en de Daf 85,5 * 65,0 mm.
De Ford T heeft een compressie van 5,5 : 1 en de Daf 7,5 : 1
Antwoord
De Ford T heeft een grotere slag, daardoor een veel lager toerental.
De Ford T heeft minder compressie wat minder kracht door de verbranding oplevert.

Vraag 2
Waarom zijn de formule 1 auto's zo snel.
Antwoord
De verhouding tussen boring en slag is 2 : 1 wat erg groot is (boring * slag = 90,0 * 45,7 mm is ong 300 cc)
Door deze verhouding hebben ze toch voldoende cilinder inhoud (3000) door de brede boring (en 10 cilinders)
maar kunnen ze heel erg veel toeren maken, 19.000 t/m, door de kleine slag.

Vraag 3
Waarom heeft de Ferrari California een groter koppel dan de Corvette C5 terwijl de Corvette veel meer cilinder inhoud heeft.
Ferrari heeft 3855 cc totaal en de Corvette 5666 cc totaal.
Beide hebben 8 cilinders. De ferrari heeft 482 cc per cilinder en de Corvette 708 cc per cilinder.
Boring * slag bij Ferrari 86,5 * 82,0 mm en bij de Corvette 99,0 * 92,0 mm.
Toerental van de Ferrari = 7500 t/m en de Corvette 5400 t/m. Dus hoger vermogen.
De Ferrari heeft een koppel van 755 Nm en de Corvette 483 Nm.
Antwoord
De Ferrari heeft een kleinere slag, daardoor een veel hoger toerental.
De arm van het koppel is klein.
Maar hij heeft turbo, daardoor is de kracht van het koppel toch groter.

Vraag 4
Waarom is het optimale toerental voor vermogen niet altijd hetzelfde als voor koppel?
VW Golf III heeft 75 PK bij 5000 t/m en 40 Nm bij 2500 t/m.
De Mercedes C klasse heeft 160 PK bij 3200-4800 t/m en 360 Nm bij 1600 t/m.
Bugatti Chiron heeft 1500 PK bij 6700 t/m en 1600 Nm bij 2000-6000 t/m.
Antwoord
Vanwege de verschillende manier van meten. Als er nog van alles tussen zit zoals assen e.d. dan wordt het toerental anders.



Terug naar top